Het plaatst het imkerbedrijf in de 21e eeuw met leasing van bijenkasten aan bedrijven die willen inzetten op een duurzame toekomst, uitgestippelde routes per fiets waarop de kasten van Bee Local te spotten zijn én zet in op voordrachten aan jong en oud over het onmisbare en onderkende belang van de bijen vandaag en morgen.

Boechout (Antwerpen) – Na de harde mokerslag voor de economie tijdens deze corona crisis, beginnen bedrijven op zachte toeren weer te draaien. Voor het Boechoutse “BeeLocal” is de heropening van de economie zelfs het startschot: de bijenstartup begint deze nazomer aan haar activiteiten. Die draaien om bijen en honing, natuurlijk, maar dan aangepast aan de noden van de 21e eeuw.

“We kiezen bewust voor deze periode om op te starten,” zegt Johan Vanham, oprichter en eigenaar van het bedrijf. “Het is niet makkelijk, maar in deze crisis zitten ook opportuniteiten, en daar willen we op inspelen. Net zoals bijen na de winter weer allerlei bloemen bestuiven en honing maken, hopen wij als innovatieve bijenstartup de economie van de toekomst mee vorm te geven na de crisis.”

BeeLocal ziet die opportuniteiten in het opnieuw lokaal en crisisbestendig maken van de economie. Het bedrijf biedt 100% natuurlijke Belgische honing uit eigen imkerij aan, recht uit de raat, ongefilterd in de pot. Maar het gaat verder in haar innovatieve en lokale aanpak, door de consument via fietsroutes, allerhande weetjes en innovatieve beelden op sociale media weer dichterbij de natuur en voedsel te brengen.

“Mensen willen weer weten waar hun voedsel vandaan komt, en houden ervan lokaal te kopen,” vertelt Roxanne De Bot, partner van Johan Vanham en mede oprichter Bee Local. “Aan die lokale verbondenheid en verankering dragen we met Bee Local graag bij. Op een moderne manier verstevigen we de band tussen de mens en haar natuurlijke omgeving, op de fiets of op je smartphone.”

Daarnaast biedt Bee Local ook een “kruisbestuivingsprogramma” voor bedrijven: Vlaamse bedrijven kunnen bijenkasten “leasen”, voor een vast bedrag per jaar. Het biedt een dubbel voordeel op: het bedrijf heeft door de leasing recht op het leeuwendeel van de honingopbrengst. En het draagt bij aan een beter behoud van het milieu, door de cruciale rol die bijen en hun bestuiving in de natuur spelen.

“Elk bedrijf heeft er baat bij dat onze omgeving gezond blijft, en onze voedselvoorziening behouden,” vertelt Johan. “Met onze bijenkastenleasing kunnen Vlaamse bedrijven een klein steentje bijdragen aan beiden. En dat is niet zomaar “windowdressing”. De bijenpopulatie is in Vlaanderen met 20% achteruitgegaan afgelopen winter, terwijl er zonder hen geen voedsel mogelijk is.”

Dat leidt ook tot de laatste activiteit die Johan en Roxanne zullen aanbieden: voordrachten voor bedrijven, individuen en scholen, over de rol die bijen spelen in Vlaanderen, en de nood om de populatie weer op aantal te brengen. Daar zal Bee Local een bijdrage in leveren, maar ook een wijdere verspreiding van het imkerberoep wordt cruciaal.

Over Bee Local: Imker Johan Vanham is al enkele jaren recreatief bezig met veel liefde en zorg voor zijn bijen. Zijn partner Roxanne De Bot helpt reeds een aantal jaar mee aan de organisatie dat daarbij komt kijken. De coronacrisis, en hun passie voor de bijen, bracht hen er toe Bee Local op te starten – omdat ze geloofden dat een moderne bijenstartup haar rol kan spelen in de nieuwe economie die we nodig hebben. Op 1 september beginnen ze er officieel aan. Enkele samenwerkingen met B2B klanten staan al in de startblokken. Zowel consumenten als bedrijven kunnen bij de bijenstartup terecht en kunnen contact opnemen via info@beelocal.be Ontdek BeeLocal op www.beelocal.be, F: BeeLocal.be I: Beelocal.be

Perscontacten: Johan Vanham: +32 485 80 11 73. Roxanne De Bot: +32 493 09 69 27. Lispersteenweg 70, 2530 Boechout, Antwerpen. info@beelocal.be

Vanaf 1 september zijn Johan en Roxanne beschikbaar voor persinterviews en een rondleiding bij hun bijenkasten in de provincie Antwerpen